Орієнтовне календарно-тематичне планування
68 год (2 год на тиждень)
Номер
уроку
|
Дата
|
Тема і ключові питання уроку
|
Практичні роботи, досліди, спостереження та
ін.
|
Примітки
|
ВСТУП (5 год)
|
||||
1
|
|
Явища природи. Пори року
Що таке явища природи.
Пори року, їх тривалість.
Явища природи в різні
пори року.
|
Спостереження за
явищами природи
|
|
2
|
|
Наша планета – Земля. Чому на Землі бувають день і ніч
Форма Землі.
Вісь Землі.
Рух Землі навколо осі. Доба.
Горизонт, його основні
сторони.
|
|
|
3
|
|
Чому на Землі існують пори року
Обертання Землі навколо
Сонця.
Рік та його тривалість.
Причина зміни пір року.
|
Демонстрація телурія (глобуса).
Обертання Землі навколо Сонця
|
|
4
|
|
Що таке гномон
Спостереження, які
можна проводити за гномоном.
Зміна висоти Сонця
впродовж дня.
Спостереження за висотою Сонця та їх фіксація.
|
Практична робота. Вимірювання довжини тіні від гномона та планування регулярних (1–2
рази на місяць) спостережень за висотою Сонця опівдні
|
|
5
|
|
Систематизація та
узагальнення вивченого
|
|
|
Тема 1. ПРИРОДА ВОСЕНИ (17 год)
|
|
|||
6
|
|
Ознаки осені
Пора року – осінь, її ознаки.
Осінні місяці.
|
|
|
7
|
|
Водойми. Водойми свого краю восени
Водойми, їх різноманіття.
Поверхневі водойми.
Підземні водойми.
Водойми рідного краю.
|
Практичне завдання.
Характеристика водойми
рідного краю за планом
|
|
8
|
|
Зміна стану води при нагріванні. Термометр
Властивості води.
Як змінюється температура повітря.
Термометр, його будова, використання в побуті.
|
Демонстраційні досліди.
Властивості води при нагріванні та охолодженні.
Демонстрація
термометрів різних видів
|
|
9
|
|
Вимірювання температури
Правила вимірювання
температури повітря.
Визначення показників термометра за малюнками.
Запис отриманих
результатів вимірювання.
|
Практична робота.
Визначення показів термометра за малюнками.
Демонстрація
термометрів різних видів
|
|
10
|
|
Кругообіг води в природі
Що таке випаровування.
Що таке конденсація.
Кругообіг води в природі, його значення.
|
Демонстраційний дослід на пояснення процесу випаровування
|
|
11
|
|
Що таке погода та як її передбачити
Що таке погода. Її складові.
Хто такі синоптики.
Прогноз погоди, його значення.
Народні прикмети передбачення погоди.
|
|
|
12
|
|
Осінні явища в житті рослин
Які зміни в неживій природі призводять до осінніх
змін в житті рослин.
Як змінюються листяні
дерева і кущі восени.
Листопад. Чому він виникає. Значення для рослин.
Хвойні дерева восени.
Трав’янисті рослини восени.
|
|
|
13
|
|
Якими бувають дерева, кущі, трав’янисті рослини
Багаторічні рослини.
Однорічні трав’янисті рослини.
Дворічні трав’янисті рослини.
Багаторічні,
однорічні, дворічні рослини рідного краю.
|
|
|
14
|
|
Плоди і насіння
Орган рослини, з якого утворюються плоди і насіння.
Пристосування для розповсюдження плодів у природі.
Що допомагає розповсюджуватися плодам і насінню в
природі (вітер, тварини, вода, людина).
|
Дослідницький
практикум.
Як зберегти в домашніх умовах плоди та насіння
|
|
15
|
|
Гриби: їстівні та отруйні
Частини гриба.
Розмноження грибів.
Гриби рідного краю.
|
|
|
16
|
|
Як тварини готуються до зими.
Комахи восени
Зміни в неживій природі восени та їх вплив на життя
комах.
Підготовка комах до зими.
Спостереження за
комахами восени.
|
|
|
17
|
|
Птахи восени
Вплив чинників неживої природи восени на життя
птахів.
Перелітні птахи.
Причини перельотів.
Перелітні та осілі
птахи рідного краю.
Турбота про птахів восени.
|
|
|
18
|
|
Звірі восени
Як чинники неживої природи впливають на життя звірів
восени.
Звірі, які запасають
корм на зиму.
Зміна забарвлення хутра у звірів восени.
Підготовка звірів до
зимової сплячки.
|
|
|
19
|
|
Невидимі ланцюги живлення в осінньому лісі
Зв’язки в природі між неживою і живою природою.
Зв’язок у природі між живою природою (між рослинами
і тваринами; різними тваринами).
Ланцюги живлення в природі.
Складання ланцюгів живлення в осінньому лісі.
|
|
|
20
|
|
Міні-проект. Будьмо знайомі!
|
|
|
21
|
|
Міні-проект.
Як бджоли готуються до зими |
|
|
22
|
|
Екскурсія. Спостереження за природою восени
|
|
|
23
|
|
Систематизація та узагальнення вивченого
|
|
|
Тема 2. ПРИРОДА ВЗИМКУ (8 год)
|
||||
24
|
|
Ознаки зими
Пора року – зима, її ознаки.
Сніг, його значення.
Іній, мороз, метелиця.
|
Спостереження за
ознаками зими
|
|
25
|
|
Як утворюється лід на ставку
Лід та його утворення.
Властивості льоду.
Чому лід не тоне.
Правила поведінки на льоду.
|
Демонстраційні досліди.
Властивості льоду.
Зміна властивостей води при замерзанні
|
|
26
|
|
Погода взимку
Особливості погоди взимку.
Зимові місяці.
Ожеледиця. Яких правил потрібно дотримуватися під
час ожеледиці?
|
|
|
27
|
|
Рослини взимку
Трав’янисті рослини взимку.
Хвойні дерева взимку.
Вічнозелені рослини
рідного краю.
|
Дослідницький
практикум.
Як зберегти ялинку перед новорічними святами
|
|
28
|
|
Тварини взимку. Як зимують птахи
Птахи лісу рідного
краю взимку. Чим вони харчуються?
Птахи, які прилітають до нас з півночі. Причини
прильоту.
Осілі птахи рідного краю, їхнє життя взимку.
Допомога птахам взимку.
|
Спостереження за
птахами взимку
|
|
29
|
|
Звірі взимку
Життя звірів взимку.
Ланцюги живлення в зимовому лісі.
Допомога звірам взимку.
|
Спостереження за
життям звірів у зимовому лісі, парку
(розглядання слідів)
|
|
30–31
|
|
Екскурсія. Спостереження за природою взимку
|
Практична робота. Спостереження за формою сніжинок
за допомогою лупи
|
|
32
|
|
Систематизація та узагальнення вивченого
|
|
|
Тема 3.
ПРИРОДА НАВЕСНІ (14 год)
|
||||
33
|
|
Ознаки весни
Ознаки весни.
Явища природи навесні.
Весняні місяці.
|
Спостереження за
ознаками весни
|
|
34
|
|
Повітря та його властивості
Повітря та його значення.
Властивості повітря.
Охорона повітря.
Як виявити забруднення
повітря.
|
Демонстраційний дослід.
Властивості повітря при
нагріванні та охолодженні
|
|
35
|
|
Вітер як рух повітря
Чому виникає вітер.
Значення вітру
(корисні та шкідливі властивості).
Використання вітру людиною.
|
|
|
36
|
|
Погода навесні. Відлига. Повінь. Льодохід
Особливості погоди навесні.
Відлига.
Весняний льодохід.
Повінь, її наслідки.
|
|
|
37
|
|
Рослини навесні
Зміни в неживій природі навесні та весняні явища в
житті рослин.
Ранньоквітучі дерева і кущі,
трав’янисті рослини.
Охорона першоцвітів.
|
|
|
38
|
|
Міні-проект.
Не зривай першоцвітів! |
|
|
39
|
|
Тварини навесні. Комахи
Весняні зміни в
природі, їх вплив на життя комах.
Комахи рідного краю навесні.
|
Спостереження за
комахами навесні
|
|
40
|
|
Птахи навесні
Зміни в природі навесні та повернення перелітних
птахів (терміни, умови тощо).
Перелітні птахи рідного краю, їхній зовнішній
вигляд, поведінка.
|
|
|
41
|
|
Пора гніздування
Для чого птахи будують гнізда.
Догляд дорослих птахів за пташенятами.
Гніздування птахів
рідного краю.
|
|
|
42
|
|
Охорона птахів
Чому потрібно охороняти
птахів.
Допомога птахам у різні пори року.
|
|
|
43
|
|
Звірі навесні
Весняні явища в житті звірів.
Догляд дорослих звірів за молодняком.
Ланцюги живлення у весняному лісі.
|
Практична робота.
Виготовлення екологічної листівки «Тиша в лісі».
Складання ланцюгів живлення у весняному лісі
|
|
44
|
|
Весняні роботи
людей на городах, полях і в садах у рідному краї
|
Спостереження за працею людей
рідного краю навесні
|
|
45–46
|
|
Екскурсія. Спостереження за природою навесні
|
Дослідницький практикум.
Як орієнтуватися в лісі
|
|
47
|
|
Систематизація та узагальнення вивченого
|
|
|
Тема 4. ПРИРОДА ВЛІТКУ (14 год)
|
||||
48
|
|
Ознаки літа
Пора року – літо.
Літні місяці.
|
Дослідницький
практикум.
Сонячний годинник
|
|
49
|
|
Жива природа влітку
Життя рослин улітку.
Життя тварин улітку.
|
|
|
50
|
|
Рослини лісу
Листяні, хвойні, мішані ліси.
Ярусна будова лісу.
Дерева, кущі, трав’янисті рослини лісів рідного
краю.
|
|
|
51
|
|
Міні-проект. Лісова аптека
Які рослини називають лікарськими.
Застосування
лікарських рослин.
Лікарські рослини рідного краю.
|
|
|
52
|
|
Тварини лісу
Звірі лісу.
Птахи лісу.
Комахи лісу.
Зв’язок між рослинами і тваринами лісу.
Ланцюги живлення в лісі
влітку.
|
Складання ланцюгів живлення
|
|
53
|
|
Охорона лісу
Значення лісів для тварин.
Значення лісів для людини.
Яка поведінка людини шкодить лісу.
Охорона лісів.
|
|
|
54
|
|
Рослини і тварини луків
Що називають лукою.
Рослини лук. Рослини лук рідного краю.
Тварини лук. Тварини лук рідного краю.
Використання луків людиною.
Охорона луків.
|
Складання ланцюгів живлення
в живій природі на луці влітку
|
|
55
|
|
Рослини і тварини прісних водойм
Рослини водойм.
Тварини водойм.
Рослини і тварини водойм рідного краю.
Використання людиною водойм рідного краю.
|
|
|
56
|
|
Людина і природа
Чому потрібно охороняти природу?
Що мають робити для
охорони природи люди.
|
|
|
57
|
|
Червона книга України
Червона книга України,
причини її створення.
Рослини Червоної книги
України.
Тварини Червоної книги
України.
Рослини і тварини
рідного краю, занесені до
Червоної книги України.
Що кожен з нас може
зробити для збереження рослин і тварин рідного краю.
|
|
|
58
|
|
Міні-проект. «Книга скарг» природи
|
|
|
59
|
|
Міні-проект. Квіти в моєму житті
|
|
|
60–61
|
|
Екскурсія в будинок природи (відділ природи
краєзнавчого музею)
|
|
|
62
|
|
Систематизація та узагальнення вивченого
|
|
|
Тема 5. ЗАПИТАННЯ ДО ПРИРОДИ (5 год упродовж
року)
|
||||
63
|
|
Які рослини є символами України
|
|
|
64
|
|
Коли ліс дякує, а коли ображається
|
|
|
65
|
|
Які рослини і
тварини допомагають людям передбачати погоду
|
|
|
66
|
|
Які спостереження за природою допомогли людині
створити календар
|
|
|
67
|
|
Які рослини можуть слугувати годинником
|
|
|
68
|
|
ПОВТОРЕННЯ
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар